vrijdag 13 juni 2008

Kwaliteitenspel

Ontvangen Kwaliteiten
Gedisciplineerd – Je doet je werk goed, het is op tijd af en je bent bereid door te werken als iets af moet. Dit vraagt om discipline
Vastberaden – Sluit aan bij de kwaliteiten van gedisciplineerd. Als iets moet gebeuren gebeurt het ook
Eerlijk – Je hebt je hart op je tong liggen. Dit is goed maar pas er wel mee op. Toch is het een kwaliteit omdat mensen weten wat ze aan je hebben
Makkelijke prater – Dit spreekt wel redelijk voor zich
Enthousiast – Je wilt altijd overal wel voor gaan en stapt ook altijd overal in
Veelzijdig – je weet overal wel iets van en dit maakt je multiple inzetbaar
Intelligent – je bent slim en weet altijd waar je het over hebt. Je snapt dingen snel en makkelijk

Leuke kwaliteiten waar ik het stuk voor stuk mee eens ben. Ik kan er weinig meer over zeggen. Het zijn kwaliteiten die bij me passen en die ik koester. Daarom vind ik het leuk ze van mijn teamleden te krijgen.

Eigen kwaliteiten

Serieus – Ik denk dat ik serieus kan zijn op momenten dat het nodig is. Dit is niet alleen voor mezelf maar ook voor de mensen om mij heen belangrijk
Toegewijd – als ik iets wil of me ergens in vastbijt laat ik niet makkelijk meer los. Als ik ergens aan begin moet het ook af, en dan volledig, met alle kantjes
Spontaan – Ik vind mezelf spontaan. In karakter maar ook in zakelijk handelen. Dit maakt dat ik dingen er wel eens uitfloep maar meestal zorgt het voor goede ingevingen op momenten dat dit nodig is
Verantwoordelijk – iemand is pas verantwoordelijk als hij of zij zich zo voelt. Ik voel me verantwoordelijk voor mezelf maar als ik groepsleider ben ook voor mijn groep. Als teamlid voel ik me verantwoordelijk voor het serieus nemen van mijn taken
Voor jezelf opkomen – ik laat niet snel en makkelijk over me heen lopen. Ik vind het belangrijk dat mijn mening gehoord wordt.

Mijn eigen kwaliteiten had ik al vanaf het begin van het spel in mijn hand. Ze passen goed bij mij. Het zijn kwaliteit waar ik trots op ben. Het spelen van het spel laat je weer nadenken over jezelf en dat is op het gebied van kwaliteiten sowieso wel leuk. Geeft je een boost.

Ontvangen vervormingen
Loslippig – je zegt dingen soms te snel zonder na te denken over hoe ze te formuleren. Dit maakt dat je soms nors, boos of zelfs gemeen overkomt
Gemeen – zie loslippig
Ongeduldig – soms wil je dingen te snel of zeg je dingen te snel terwijl er tijd genoeg is en iedereen gewoon op zijn beurt moet wachten
Doet negatief – soms kom je erg negatief over. Dit is niet prettig voor de groep. Dit is overigens niet altijd. Je hebt je momenten
Cynisch – zie loslippig
Bot – zie loslippig

Ik weet van mezelf dat ik erg negatief kan doen. Ik werk hier aan maar er zijn momenten dat ik dit gewoon lastig vind. Straks op stage zal ik hier zeker aan moeten werken en heb er ook veel vertrouwen in dat ik dit steeds beter ga leren beheersen. Dit gaat ook op voor mijn loslippigheid. Rare opmerkingen die niet altijd iedereen snapt en soms volledig verkeerd worden opgevat. Als ik af en toe iets langer nadenk voor ik iets zeg kan dit veel nare situaties voorkomen.

Eigen vervormingen
Jaloers – Ik kan heel jaloers zijn. Dit maakt mij afgunstig en daardoor niet altijd een geweldig leuk persoon
Koppig – soms denk ik dat mijn ideeën het beste zijn of mijn argumenten voor ideeën gewoon het beste zijn. Ik heb er moeite mee als iemand iets niet goed kan beargumenteren en blijf dan zeer koppig bij mijn standpunt
Drammerig – Ik heb momenten dat als ik iets wil dat ook moet gebeuren of dat er dingen zijn waar ik eindeloos over door kan gaan. Dit drammerige gedrag is absoluut negatief en er zijn weinig momenten te vinden waarin dit als positief gebruikt kan worden.
Egoïstisch – ik heb lange tijd meer aan anderen gedacht dan aan mezelf. Dit heb ik ingezien en ben daardoor in situaties egoïstischer geworden. Dit is niet altijd tegenover andere mensen maar voor mijn gevoel heb ik het momenteel nodig. Wat op zichzelf alweer een egoïstische gedachte is.
Streng – dit vind ik zelf niet een groot minpunt maar dit kan door anderen als minpunt gezien worden.

Ik ben me goed bewust van de vervormingen die ik mezelf gegeven heb. Ik heb bewust voor deze vijf gekozen omdat dit vijf zijn waar ik aan werk. Dit gaat niet altijd even snel maar daarom heet het ook een leerproces. Ik verwacht dat ik deze vervormingen de komende jaren steeds beter ga leren beheersen. Zodat ik mezelf oprecht van de leuke en zonnige kant kan laten zien als ik straks op zoek moet naar een leuke baan binnen de branche.

Geen opmerkingen: