vrijdag 13 juni 2008

Ervaringen dit jaar

Leerzaamste beroepsrol
Ik heb dit blok 3 projecten gehad. NEWb, corporate communication en co-branding. Vooral van NEWb heb ik veel geleerd. Ik heb met een team verschillende activiteiten voor INHOLLAND Communicatie alumni georganiseerd. Dit is zeer succesvol verlopen en uiteindelijk hebben we een 9,5 gehaald voor het project.
Van dit project heb ik als eerste geleerd dat ik organiseren erg leuk vind. Ik vind het een uitdaging om alles in de gaten te houden en op het moment dat alles bezig is de boel te runnen. Hierbij kom je wel eens problemen tegen en deze vragen vaak om een snelle efficiënte oplossing. Dit vind ik erg leuk en ik zou hier nog meer in willen groeien.
Daarnaast hebben we bij co-branding een hoop creatieve taken gekregen. Zowel op creatief denkniveau als wel het ontwerpen van moodboards en prototypen. Dit beide is mij zeer goed bevallen. Ik heb het als een zeer leuk blok ervaren en zou hier ook zeker wel mee verder willen. Ik denk alleen dat ik nog niet de grafische vaardigheden heb die dit van met zich meebrengen. Cursussen of eventueel een korte studie na deze HBO gaan naar in de toekomst zeker verandering in brengen.
De vakken binnen het blok Corporate Communication bevallen me, in tegenstelling tot de eerste 2 blokken, totaal niet. Ik vind er weinig aan en wil er ook niks mee doen. Dat is dan ook de enige tak van communicatie waar ik vanaf het begin tegenop gekeken heb. Het is niks voor mij en dat zal denk ik ook wel zo blijven.

Leerdoelen
Persoonlijk

“Ik wil op school een goede duidelijk werkhouding hebben. Op dit moment wordt deze teveel beïnvloed door mijn geestelijke welzijn dat mijn projecten en tentamens daaronder kunnen leiden. Zo heb ik al 1 tentamen niet gemaakt. Dit wil ik volgende periode voorkomen. Ik wil mijn tentamens allemaal maken en ga, zeker voor de her, een leerschema opstellen in de week voor het tentamen.”
Dit leerdoel is voor een deel geslaagd. Ik heb 1 hertentamen niet gemaakt omdat ik met het afronden van verslagen te weinig tijd had om ook nog te gaan leren. Verder heb ik wel al mijn verslagen op tijd ingeleverd en de rest van de tentamens gemaakt. Volgend jaar ben ik het eerste half jaar op stage en zal ik dus zeker mijn leertijd efficiënt moeten plannen.

Team functioneren

“Volgend blok wil ik graag in plaats van een leidende functie een volgende functie hebben. Dit omdat ik dan ook kan leren me te laten leiden en omdat ik kan zien hoe een volger een leider op verschillende punten kan ervaren.”
Dit heb ik gedaan en gaat steeds beter. Ik voel me nog steeds wel een leider en geef ook nog steeds mijn mening over hoe in mijn opinie zaken het beste gedaan kunnen worden. Dit is iets dat in mij zit. Wat ik wel geleerd heb is om de leider uiteindelijke beslissingen te laten nemen en me dan ook bij die beslissing neer te leggen. Het haalt voor mezelf een hoop druk van de ketel om niet altijd de leider te willen en moeten zijn.

Beroepsontwikkeling
“Voor mijn vrije studiepunten heb ik al twee huisstijlen ontworpen. Hierover zal ik nog een verslag typen. Deze opdrachten sloten aan op het disignonderdeel dat we in het vierde blok van jaar 1 hebben gehad. Photoshop en andere ontwerpprogramma’s. Dit sluit aan bij wat ik later wil gaan doen. Werken op een creatief bureau. Hoofd ontwerpen of gewoon mensen adviseren zodat ze mijn ideeën uit willen laten werken. Voor mijn cursus op school wil ik Spaans gaan volgen. Ik spreek graag verschillende talen. Spreek vloeiend Engels en wil daar nog graag een taal bijvoegen. De cursus Spaans lijkt me een goed opstapje naar een derde taal.”
De cursus Spaans is goed geslaagd. Ik had op mijn toets een 7 en dit is meer dan ik gehoopt had. Ik spreek vloeiend Nederlands, Fries en Engels maar dat komt omdat ik met deze talen ben opgegroeid. Tijdens mijn middelbare school periode ben ik er nooit in geslaagd goede cijfers te halen voor Duits of Frans. De 7 die ik voor Spaans heb gehaald is dus een welkome verrassing die ik volledig aan mezelf te danken heb. Ik heb hard gestudeerd en ben elke les aanwezig geweest. Blij dat dit tot uiteindelijke resultaten heeft geleid.


SLBchecklist over eigen regie binnen de studie
Hier gaat het om vier hoofdonderwerpen met betrekking over de loop van je studie en het betrekken van andere personen, hoofdzakelijk de SLBer, binnen dit proces.
Ik heb zelf de SLBer alleen op de hoogte gesteld van mijn studie op de hiervoor vaste momenten. Dit was drie keer per jaar. Ik heb haar wel opgezocht als ik informatie nodig had en zelf niet tot een oplossing kon komen. Daarnaast heb ik niet met heel veel studieproblemen te maken gehad en alles wat ik tegenkwam heb ik gelukkig zelf op kunnen lossen.
Mijn plannen zijn meestal op redelijk korte termijn. Dit houdt alles voor mij overzichtelijk en is het makkelijker de processen te bewaken. Plannen zoals een Stage en mijn trip naar Zweden zijn wat verder vooruit. Dit zijn heldere concrete doelen waar ik met veel plezier naar toe werk. Deze projecten zijn wat groter maar de planning rond deze projecten is voor mij nooit een probleem geweest.
Ik ben nooit een opgever geweest en daardoor zijn mijn doelen altijd ambitieus maar haalbaar. Het komt niet vaak voor dat ik drempels als drempels zie en als ze er toch zijn neem ik even gas terug of probeer ik ergens via een andere weg te komen. Als ik iets wil ben ik zeker bereid ervoor te gaan.
De feedback van anderen vind ik niet altijd terecht. Op momenten dat ik in zie waarom mensen bepaalde feedback geven ben ik echter wel bereid er iets mee te doen. Ik vind het belangrijk om mezelf zo goed mogelijk te ontwikkelen en feedback hoort hier zeker bij.
Het motiveren van mijn doen en laten binnen en buiten de school vind ik erg belangrijk. Ik vind dat je eigenlijk alles dat je doet moet kunnen verantwoorden. Dit komt terug in mijn schoolwerk maar ook in mijn leven buiten school. Als je je bewust bent van wat je doet en waarom je het doet maak je minder snel verkeerde keuzes en als je dan toch de mist in blijkt te gaan kun je in ieder geval voor jezelf zeggen waarom het fout ging en hoef je dezelfde fout niet nog eens te maken.
Dit zijn alle punten voor de SLBchecklist. Perdoonlijk denk ik dat ik de regie over mijn studie goed en zeker in handen heb.

Geen opmerkingen: