donderdag 12 juni 2008

Het merk IK met de opdrachten

Ik, iedereen heeft een ik. En elke ik is iemand. Deze ik is Richtsje. Deze eerste slb-periode van het tweede jaar staat in het teken van “het merk ik”. Via 5 verschillende, eigen gekozen, opdrachten was het de bedoeling dat je jezelf beter leerde kennen. Ik ben heel visueel ingesteld en graag met beelden bezig. Dit kwam tot uiting in een moodboard en mijn eigen logo.

Moodboard
In mijn moodboard kwamen de belangrijkste dingen uit mijn leven naar voren. Mijn zusjes, katten, lezen en de 7 weken dat ik voor een stage naar Amerika ben geweest. Dit laatste, viel mij op, komt in al mijn presentaties en gesprekken over mezelf naar voren. Ik noem het bij elk gesprek over mijn toekomst. Daardoor weet ik zeker dat ik ook komend jaar weer op stage wil naar het buitenland. Welk land laat ik nog even in het midden. Voor mezelf heb ik al een selectie gemaakt maar ik wil hier nog niet teveel op vastpinnen in verband met de haalbaarheid. Voor zo’n keuze moet veel geregeld worden en op dit moment weet ik nog niet of alles te realiseren is.

Logo
Het logo dat ik heb ontworpen heb ik heel rustig gehouden. Ik vond het erg bij mij passen. Mijn initialen RB stonden erin, samen met een kroontje. In de eerste instantie heb ik dit uitgelegd als het feit dat ik graag een prinsesje ben. Achteraf is dit heel verkeerd gekozen want ik heb lastige tijden gekend en me overal zelf doorheen geworsteld. Toch past het kroontje bij mij en inmiddels weet ik dat dat kroontje voor ambitie staat. Ik wil het hoogst haalbare bereiken en opgeven staat doorgaans niet in mijn woordenboek.

Wie was ik in de middeleeuwen
Naast de 2 visuele opdrachten heb ik een fantasieopdracht gedaan. Ik heb een rijkelijke fantasie waar ik graag mensen mee aan het lachen maak of gewoon simpelweg verbaas. Wie was ik in de middeleeuwen. Hier kwam wederom het prinsessenaspect naar voren. Ook heb in mijn presentatie de prins en de bedelknaap genoemd. Dit is een verhaal dat zich in die periode afspeelt. De prins woont op het kasteel en is zijn saaie rijke lui’s leventje helemaal zat, terwijl de bedelknaap zijn moeilijke, avontuurlijke en armoedige leventje moe is. Ze komen elkaar toevalligerwijs tegen en blijken als twee druppels water op elkaar te lijken. Ze besluiten voor een periode van “functie” te wisselen en beleven dan in elkaars plaats allerlei avonturen. Dit verhaal heb ik genoemd omdat mijn reis naar de middeleeuwen natuurlijk heel speculatief is. Ik zou graag dat mooie prinsesje zijn geweest en ik denk dat als ik dat niet was geweest ik zeker een bedelknaapje was geweest met een rijkelijke fantasie en die ambitie..

De elementen
Ook de elementenopdracht is niet helemaal met beide benen op de grond. De elementen en hun eigenschappen stammen namelijk al af van de tijd van heksen ofwel natuurvrouwen. Zij aanbaden de natuur en waren één met de elementen. Aarde, Water, Vuur en Lucht zijn de vier natuurelementen. Al deze elementen zijn eigenschap gebonden en daardoor past elke persoonlijkheid bij een element. Persoonlijk kon ik mij in twee elementen heel goed vinden. Dit waren lucht en vuur.
Het vuurtype zal zich herkennen in de eigenschappen: onstuimig, enthousiast, dynamisch, impulsief, creatief, ongeduldig, roekeloos, naïef, rusteloos, onvoorspelbaar, drijfveren, verlangens, hartstocht, passie, energiek, vitaliteit, initiatiefkracht, fascinatie, inspiratie en pionierschap
Hier passen vooral de onderstreepte eigenschappen bij mij. Ik vind dit allemaal van die harte-eigenschappen. Dat je dingen vanuit passie doet. Ik vind dat passie vanuit je hart komt. Ook vind ik heel erg opvallen dat je blijkbaar niet verstandig nadenkt als je een vuurtype bent.
Het luchttype zal zich herkennen in de eigenschappen: gemakkelijk praten, verbanden leggen, overzicht hebben, logisch redeneren, theoretisch, eindeloos geklets, afstandelijk, (over) rationeel, overzicht willen, irreëel, denken beschouwen, kritisch analyseren, associatief, visieontwikkeling, ideeën, doelstellingen, logische inzichten, objectief en verstandelijk
Wederom heb ik de passende eigenschappen onderstreept. Dit vind ik eigenschappen die voortkomen uit de hersenen. Ik ben voortdurend bezig met zelfanalyse. Ik vind het heel moeilijk uitleggen maar ik denk dat het merk Richtsje echt een combinatie is van het hoofd en het hart. Twee elementen die in de loop van de tijd goed hebben leren samenwerken. Vuur is passievol en roekeloos maar laat zich voeden door lucht omdat ze anders niet kan overleven. Dan wil ze teveel en dooft ze.

Wat wilde ik worden toen ik klein was
Naast die laatste twee ietwat zweverige opdrachten heb ik ook een zeer feitelijke opdracht gedaan. Dit was over wat ik vroeger wilde. Ik zat in een grote klas van 35 leerlingen. Alle meisjes uit mijn klas wilden zuster of kleuterjuf worden. De ene dag was het dit, de andere dag was het dat. Ik was altijd een heel zorgzaam kindje en had ook een paar poppen die als echte baby’s behandeld werden. Het spijt mij nog wel eens dat ze in een doos op zolder liggen want het zijn altijd echt mijn kindjes geweest. Het zorgzame ben ik dus ook nooit kwijtgeraakt.
Mijn ambitie om kleuterjuf is ook lang blijven hangen. Kleine kinderen hebben altijd een grote aantrekkingskracht op mij gehad. Toch kan ik na een ervaring van 3 jaar als onderwijsassistent op verschillende basisscholen wel zeggen dat ik altijd een bord voor mijn kop heb gehad. Werken met kinderen ligt me goed en echt problemen heeft het nooit opgeleverd maar ik heb duidelijk gemerkt dat je in een opvoedende rol wordt geplaatst en ouders hierin zeer gebrekkig blijken te zijn tegenwoordig.
Toch ben ik blij dat ik als 4 jarig meisje al precies wist wat ik wilde want ik heb veel van mezelf geleerd op die opleiding tot onderwijsassistent en het is zeker een leuke tijd geweest. Na die drie jaar was ik ook echt klaar en serieus genoeg om me met al mijn wezen goed op een HBO studie te kunnen storten en dat heeft zich uiteindelijk uitbetaald in een propedeuse in mijn eerste leerjaar. Zo zie je maar dat mijn hart onder leiding van vuur een keuze heeft gemaakt en mijn hoofd als lucht dat uiteindelijk in goede banen heeft geleid.

Geen opmerkingen: