dinsdag 12 juni 2007

Beroepscompetenties

Het eerste verplichte onderdeel voor mijn jaarboek. In dit blok stonden de beroepscompetenties
- Projectmanager
- De Onderzoeker
- De Representant
- Trendwatcher en Conceptontwikkelaar

In het eerste blok stonden verschillende rollen centraal. Deze rollen waren onder andere Projectleider, Teamleider, Notulist, Accountmanager. Dit zijn rollen die je in echt projectwerk ook tegen gaat komen. Tijdens de verdeling van de rollen heb ik vrij snel de rol als projectleider opgenomen. Dit is een rol die ik vaak automatisch toegewezen krijg en waar ik me dan ook erg goed bij voel.
Ontdanks gemodder in de groep hebben we het uiteindelijk gepreseerd het project goed af te ronden.

In het tweede blok mochten we onszelf medewerkers van een onderzoeksbureau noemen. Beginnend met een grondige research van de Hollywood Music Hall starten we het project goed op. Vanaf toen begon het project toch veel vraagtekens op te roepen. Ook vielen de lessen vaardigheden (SPSS) me eerst wel even rauw op mijn dak. Toch ben ik er goed in geslaagd SPSS onder de knie te krijgen. Tegen het eind van het project begon het zelfs leuk en interessant te worden.
Uiteindelijk denk ik dat ik als beginnend onderzoeker wel geslaagd ben.
Mijn teamrol was in dit blok iets minder aanwezig. Ik was vooral teamlid. Toch moest ik door uitval van medestudenten uiteindelijk de rol als eindredacteur op me nemen.

Het derde blok was de Representant. In dit blok werden we journalisten en woordvoerders. Ook zetten we een communicatieplan op om een issue in goede banen te leiden. Deze beroepscompetentie was degene waar ik zelf het minst tevreven over ben. Dit kwam voor mij als verrassing want voordat ik me inschreef voor communicatie heb ingeschreven gestaan bij HBO Journalistiek. Na dit blok wist ik dat ik er zeker goed aan heb gedaan die studie toch niet te gaan volgen. De onderwerpen interesseerden me weinig. Alleen de persconferenties vond ik wel leuk. Nu ik er zo over na zit te denken; bij dit blok werd minder om creatieviteit gevraagd dan de voorgaande blokken. Het was een vrij strak pad dat je voor de juiste oplossingen moest bewandelen. Ik kies denk ik liever zelf mijn weg.

Het vierde en laatste blok zit nog het beste in mijn geheugen. Dit kan komen omdat het het laatste blok is dat ik heb uitgevoerd, maar ik denk dat het ook komt omdat het blok me zo goed is bevallen. Trendwatching minder dan conceptontwikkelaar, maar toch bevielen beide rollen me het best als ik naar het hele jaar kijk. De creatieve vrijheid die we met dit blok kregen is me heel goed bevallen. Ik heb zelfs mijn droombaan die ik in blok 3 beschreven had geschrapt om daar een meer creatievere baan van te maken.
Helemaal mijn ding dus. Ik denk dan ook dat ik voor deze competentie dubbel en dwars geslaagd ben.

Geen opmerkingen: