dinsdag 12 juni 2007

ABC verslag - Keuze activiteit

Door middel van een ABC-verslag moeten wij onze keuzeactiviteit beschrijven. Dit houdt in A Activiteit, B Belangrijke aspecten bij het uitvoeren van de activiteit en C Concluisie.


Activiteit

Mij activiteit heb ik lang over nagedacht. Ik wilde graag iets doet dat dicht bij mezelf ligt. Omdat ik de laatste jaren hard aan mezelf gewerkt heb en naar mijn idee veel vooruitgang heb geboekt vond ik een vaardigheid door middel van een cursus niet echt nodig. Na een gesprek met mijn SLB-er ben ik er dan ook uitgekomen dat ik mezelf mag presenteren. Dit kan doormiddel van een verslag, maar ze zag graag wat creativers. Ik hou erg van lezen en schrijven en besloot daarom een boek te schrijven. Dit kost ontzettend veel tijd en vandaar dat het ook nog niet af is. De vereiste uren heb ik er gelukkig al wel aan besteed.

Het schrijven van een boek is iets dat ik altijd heb gewild. Ik kom uit een gezin waar het gewoonweg nooit rustig is. Het begon als en gezin waar altijd alles kon maar dat veranderde. Niet omdat mijn ouders ineens bij zinnen kwamen, maar omdat er nare dingen gebeurden. Zo heeft mijn zusje een ongeluk gehad, en mijn vader kanker. Ik wil ons verhaal met de wereld delen. Nou ja, mijn verhaal, maar zij hebben er een groot aandeel in.

De meeste uren zijn gaan zitten in het eerste hoofdstuk. Ik had wat opstart problemen en ben meerdere malen overnieuw begonnen omdat ik de juiste vorm niet kon vinden. Achteraf denk ik zelfs dat ik nog stukken ga herschrijven om alles nog in de ikvorm te zetten. Het begin was ook de basis.
Bovendien is het eerste hoofdstuk uiteindelijk het tweede geworden omdat ik wilde beginnen met een uitdagender deel van mijn leven. Uiteindelijk heb ik daarom het eerste hoofdstuk geschreven met gebeurtenissen van nu. Het orginele eerste hoofdstuk werd toen het tweede hooefdstuk en feitelijk begint daar het verhaal van het begin.

Uiteindelijk zijn er 4 hoofdstukken tot nu toe. Het zijn hoofdstukken van ongeveer 2 kantjes, omdat er vrij veel te vertellen is, maar de tijd ook vrij snel door het boek heen jaagt. Ik sla delen over en probeer alles zo waarheidsgetrouw mogelijk neer te zetten. Toch moet het een toegankelijk boek worden.
Ik vind het echt een uitdaging.

Voor de vorm zal ik een fragment selecteren en dat nog op mijn blog plaatsen. Helaas blijft het in ieder geval voor mijn blog bij dat fragment omdat er toch nog wel een beetje privacy op zit, en ik nog lang niet klaar ben.


Belangrijke aspecten in de uitvoering

De uitvoering van mijn keuzeactiviteit is nog lang niet afgerond. De belangrijkste aspecten toen ik bezig was, was dat ik mezelf niet uit het oog verloor. Het is mijn verhaal en ik heb ervoor gekozen het in de meest waarheidsgetrouwe versie uit te brengen. Ik moet terug naar periodes die voor mij minder prettig zijn en hoop alles zo op deze manier op een rijtje te krijgen.
Feedback van de opdrachtgever heb ik natuurlijk niet. Wel heb ik een aantal mensen die me erg dierbaar zijn en die ik al een tijd ken, mijn eerste delen laten lezen. Nu word ik regelmatig naar de volgende delen gevraagd. Hieruit maak ik op dat mensen het leuk vinden om te lezen. Goeie feedback dus.
Verbeter punten bestaan natuurlijk altijd. Ik wil het verhaal eerst voor mezelf op papier hebben en het eventueel later openbaar maken voor de rest van de wereld. Zij mogen mijn verhaal lezen, en ik hoop dat het ze dan kan helpen.


Concluisie

Ik heb geen duidelijke concluisie. Alleen dat ik blij ben dat ik eindelijk echt begonnen ben. Ik weet nog niet hoe het gaat lopen en helemaal niet wanneer het af zal zijn. Voor mij is het in ieder geval goed om er mee bezig te zijn. Het helpt mij enorm en het is een gewelige bezigheid om een paar vrije uurtjes per week mee te vullen. Voor mijn ontwikkeling is het in ieder geval goed, zo kan ik verder.

Mijn leerdoelen voor deze opdracht zijn eigenlijk al gehaald. Ik heb mezelf de afgelopen jaren uit mezelf leerdoelen gegeven. In hoe ik me in het leven op moet stellen, en tegen anderen. Wat ik wil en kan. Het is allemaal aan de orde gekomen en nog elke dag kom ik verbeter punten tegen en elke dag ben ik bezig met verbeteren. Het drempeltje tot het schrijven van mijn verhaal heb ik nu ook daadwerkelijk overwonnen, dus met mijn doelen zit het wat mij betreft wel goed.

Een directe link met de beroepspraktijk heeft mijn boek niet. Tenzij ik het op de markt wil brengen. Ergens is het natuurlijk een nieuw concept. Of in ieder geval een nieuw verhaal. Maar ik weet niet of ik hiervoor goed genoeg ben en of ik het zou willen. Dat zie ik wel tegen de tijd dat ik de laatste . intyp.

Geen opmerkingen: